Budapest, ezt buktad: sose lesz ilyen klafa hidrogénbuszod!

Tessék, idevezet az álomgyilkosság: most nem lesznek hidrogénbuszok a fővárosban! Hiszen ha 2024-ben Budapest rendezi az olimpiát, a főváros is tuti kapott volna száz hidrogénüzemű Ikarust, mint amilyeneket Tokiónak szállított le a Toyota a 2020-as olimpiára való infrastrukturális felkészülésben. 

A Toyota PR-szerepet is szán ezeknek a buszoknak: várakozásaik szerint a hidrogén üzemanyagcellás buszok elterjedése a városi közlekedésben bővítheti a nagyközönség FC (Fuel Cell, üzemanyag-cella, vagyis a hidrogént a légkör oxigénjével reagáltató, elektromos áramot termelő energiaforrás) technológiával kapcsolatos ismereteit, javíthatja az FC buszok elfogadottságát tömegközlekedési eszközként.

310 lóerő, 77 utas, 0 korom, 0 CO2

A hidrogéncella azért jó dolog, pláne a városi közlekedésben, mert egyrészt a belső égésű motoroknál kedvezőbb energetikai hatásfokot biztosít, másrészt működése során egyáltalán nem bocsát ki CO2-t, sem más károsanyagot. Emellett csak hab a tortán, hogy a Toyota FC-busza az alacsony padlós normának is megfelel, ami az idősek, illetve a gyermekek számára megkönnyíti a fel- és leszállást. 

Magyar tömegközlekedésen és energetikán cseperedett ésszel szinte fel sem fogható a jelentősége annak, hogy a busz mindezen felül nagykapacitású külső energiaforrásként is szolgálhat. A 9 kW maximális kimenő teljesítményre és összesen 235 kWh kapacitásra képes FC busz elektromos áramforrásként szolgálhat természeti katasztrófák esetén, vagy akár részt vehet egy decentralizált elektromos energetikai rendszer működésében.

Idézek még egy bekezdést a közleményből, mert vicces lehet egy olyan országban, melynek Emberi Erőforrás Minisztériuma van, környezetvédelmije vagy közlekedésije viszont nincs: "A Toyota FC busz fejlesztése és bemutató tesztjei a Gazdasági, Kereskedelmi és Ipari Minisztérium Új generációs energia és közösségi rendszerek bemutató projektjének, illetve a Környezetvédelmi Minisztérium Csekély szénkibocsátású technológia kutatási és fejlesztési projektjének égisze alatt zajlott. Ezt követően a járművet bevonták a Föld-, Infrastruktúra- és Közlekedésügyi, valamint Idegenforgalmi Minisztérium Csekély szénkibocsátású helyi közlekedést támogató programja alá."

Ebből semmi nem jön ki üzem közben, csak egy kis vízpára

A Toyota FC busz főbb műszaki adatai:

Hosszúság / szélesség / magasság: 10 555 / 2490 / 3340 mm
Szállítható személyek száma (ülőhely, állóhely és vezető): 77 (26+50+1)
Üzemanyag-cella blokk: tömör polimer elektrolit
Maximális teljesítmény: 114 kW × 2 egység (155 LE × 2 egység)
Villanymotor: szinkron váltóáramú, 113 kW × 2 egység (154 LE × 2 egység)
Maximális forgatónyomaték: 335 Nm × 2 
Hidrogéntartály: 10 db, 600l, névl. üzemi nyomás: 70 MPa (kb. 700 bar)
Hajtó akkumulátor: nikkel-metál hidrid

De kell a fenének az ilyen gyanús modernkedés - van nekünk rendes, jól bevált buszunk olimpia nélkül is!


Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.