Hat megalapozott érv a hibridautók ellen

Nemrég azt bizonyítottuk be netes szakcikkekre érkezett majdénjólmegmondom-kommentek segítségével, hogy a napelemes házi elektromos áram-termelésnek semmi értelme a világon. Most másik témában hívom segítségül a Túró Rudi és az Unicum mellett igen kedvelt hungarikumunkat, a tájékozatlansággal párosuló zsigeri rosszindulat bőven csobogó forrását bármivel kapcsolatban, ami új és ígéretes. Ezúttal a hibridautókról szedjük le a keresztvizet.

A hibridekről, tehát azokról a kocsikról, melyekben egy belsőégésű és egy elektromos motor együtt (illetve néha külön-külön) dolgozik, a profithajhász gyártók és a korrupt szakújságírók azt állítják, hogy remek dolgok, hiszen, bár elsődleges üzemanyaguk továbbra is kőolajtermék, sokkal hatékonyabbak a sima benzineseknél vagy dízeleknél. Működésük lényege, hogy a lassítások energiáját nem elmelegítik a féktárcsán vagy veszteséghővé alakítják motorfékezés közben a csapágyakban, hanem a generátor-üzemben használt villanymotorral elektromos energiává alakítják, eltárolják egy pufferakkumulátorban, ahonnan el lehet venni későbbi gyorsítások alkalmával.

Audi A3 E-tron, konnektorról is tölthető hibridautó

A konnektoros hibridek (PHEV, Plug-In Hybrid Electric Vehicle) ennél egy fokkal továbblépnek, ezek a kocsik nagyobb kapacitású akkumulátort kapnak, amit külső áramforrásból is lehet tölteni. Persze ez is csak szemfényvesztés, ahogy  nemrég megkaptam egy kommentelőtől, valamelyik plug-in hibrid tisztán elektromos üzemben elérhető hatótávolságával kapcsolatban (1):

"Ez most komoly? 35 km, meg 50 km. Ennél még egy elektromos bicikli is többet bír. Ezért kár ilyen semmire se jó hibrideket fejleszteni." Ennek a véleménynek egy szofisztikáltabb változata: "Én csak azt mondom, hogy ha már elég jó, tisztán elektromos hajtású autókat tudnak gyártani (élükön a TESLA-val), akkor inkább ebbe az irányba kellene a fejlesztéseket is vinni."

Na, akkor elmondom, mi ezzel a véleménnyel a baj, illetve hogy miért nem teljesen hülye, dilettáns és lúzer a világ első, második és harmadik legnagyobb autógyártója (Toyota, General Motors, Volkswagen), amiért mindhárman óriási fejlesztési pénzeket tettek bele konnektoros hibridekbe (Toyota Prius Plug-in, Opel Ampera/Chevy Volt, VW Golf GTE/Audi A3 E-Tron).

Eddig egyedül a lítium-ion akkuk váltak be elektromos autókban, ezekre lehet megfelelő időtávra garanciát vállalni, ezeknek van elfogadható tömegarányos kapacitásuk. De a lítiumakku bazi drága, ráadásul nehéz is, ha sok kilométerre elég energia fér el bennük. A Tesla Model S, ez a csodás villanyautó alapkivitelben 2,1 tonna és 393 km a hatótávolsága, ami fele-harmada egy hasonló méretű dízel szedánénak.

A nyugat-európai autósok több mint 85 %-a ellenben a nagy gyártók felmérései szerint naponta nem megy többet 35 km-nél, 90%-uk pedig 50 km-nél. Gyerek oviba, suliba, apa, anya melózni, este meg vásárolni, aztán haza - ennyi. De azért mégsem ennyi, mert hétvégén jön a kirándulás, nagyilátogatás. Nos, hát erre a tipikus fogyasztói szokásra, piaci igényre válasz a konnektoros hibrid. Hétközben nem füstöl, nem drága benzint hanem olcsó éjszakai áramot eszik, de ha kell, el lehet vele menni messzebbre is. És nincs benne nagyon-nagyon sok drága lítium, tehát ha rohadt drága is, akár még be is hozhatja a technika felárát.

Ez persze csak parasztvakítás, a hibridautók ellenzői átlátnak a szitán! Hiszen az elektromos autózás nem füstmentes és környezetbarát ám! Sőt, még jobban szennyez, mint az olaj, jó pár kommentelő netes médiafogyasztó szerint(2): "Föld-annya annyira azért nem tapsikol, ha figyelembe vesszük, hogy a tisztán elektromos működés egyelőre környezetszennyezőbb, mint egy újfajta robbanómotor. Mert hogy fűtűolajból, gázból meg szénből lesz az a fránya elektromosság többnyire".

Nos, bármiből is lesz az elektromosság, a számok azt mutatják, hogy az elektromos autó a legtöbb fejlett gazdaság számára hatékonyabb a benzinesnél, dízelnél. Akit bővebben érdekel a téma, ebben a remek kis magyar cikkben talál további adatokat, én csak annyit citálnék ide, hogy egy Golf méretű elektromos Nissan Leaf használatával Magyarországon 76, Ausztriában 33, Franciaországban 17g CO2-kibocsátás terheli a lelkünket kilométerenként, az egyes államok elektromos energia-előállítási mixének megfelelően. Egy katalógus szerint száz kilométeren 3,9 litert, hahaha, fogyasztó, a Leafnél jóval kisebb és gyengébb Suzuki Swift dízel ebben az összes országban 101 g CO2-t bocsát ki kilométerenként, papíron. Vannak persze országok, ahol a hatékonytalan, jellemzően szénre alapozott áramtermelés miatt rosszabb a villanyautó CO2-terhelése (India, Szerbia), nem bánom, ott ne vegyen villanyautót, csak akinek van otthon napeleme is a háza tetején.

És ott van még az a nyilvánvaló előnye is az elektromos autózásnak, hogy a villanyautó a zsúfolt nagyvárosokban már eleve jót tesz azzal, hogy nem lokálisan, nagy népsűrűségű területen szennyez, még ha a legvénebb ligniterőműben is állítják elő neki az áramot.

No de térjünk vissza a hibridekre. Egy Opel Ampera teszt kapcsán jött a vélemény(3): "6.5 literes fogyasztás pedig sok,az autó árából 2db diesel autót vehetek 4,5 literes fogyasztással", illetve: "Hibrid szart se ér! Ez tény! Ha valaki szerint ez válasz a felmelegedésre, vagy olaj hiányra jó nagy barom! Minden teszten bebizonyosodott hogy alig 1 literrel fogyasztanak kevesebbet egy dízelhez képest, hát akkor az 1 milliós aksi rengetegnek sok értelme van, főleg hogy cserére szorul majd!"

Tipikus vélemények, mondom is rájuk a tipikus választ. Egy Opel Ampera 150 lóerős, ennek megfelelő gyorsulással, dinamikával. Automata váltós, tele van kényelmi extrákkal, mert a drága technika miatt nem lehet olcsón adni, akkor pedig vonzóvá kell tenni a vevőknek. Benzint éget el, nem gázolajat, ami sokkal kevésbé egészségkárosító égéstermékeket jelent. És nehéz, mint a dög. Egy ilyen kocsit tehát egy agyonextrázott, benzines automatával kellene összehasonlítani fogyasztás szempontjából, de ha dízelhez akarjuk mérni, akkor sem egy 4,5 litert fogyasztó 80-100 lovas motorral felszerelt kisautóval (ami valóban képes 4,5 liter alatt enni), hanem egy kétliteres dízel, automata, minimum Golf-méretű kocsival illene összenézni. Nagyjából azonos fogyasztás fog kijönni. De a dízelt majd gyakrabban kell szervizbe vinni.

Az Opel Ampera műszerfala

Az Amperánál nyolc év vagy 160 ezer km a garancia a legaggályosabb alkatrészre, az akkura, miközben nincs benne turbó, kettős tömegű lendkerék és nagynyomású adagolórendszer. A Toyota Prius még viccesebb műszakilag, abban kuplung sincs, se egy darab szíj sehol - a priusos taxisok a világ legkiegyensúlyozottabb emberei.

És nem elég, hogy környezetszennyező és sokat eszik, még ronda is a hibrid. Igen, így, általánosan- Egy Prius cikkre érkezett ez a komment(4): "persze, hogy randa, ez csak az elfogult zöldeknek tetszhet, akik szerint annyi minden múlik azon, hogy 95, vagy 120g CO2-t bocsájt ki az autód.. egyébként mutass nekem akár csak EGYETLEN hibridet, amelyik jól néz ki ampera, prius, lexusok, insight, leaf, mind-mind egytől egyig pocsékok." (Toyota Prius teszt)

Úgy is van, ha hibrid, akkor ronda. Ez egy nagyon ronda autó:

Kio Optima hibrid (egyébként magyar dizájner rajzolta)

Ez még rondább:

Honda CR-Z

Ez pedig a csúcs, sokkal rondább, mint egy dízel vagy benzines Golf, hiszen minden hibrid pocsék:

VW Golf GTE. Hibrid, látszik rajta, nem?

Jaj, el ne felejtsem a Hummeres legendát! A kommentelő szkeptikus olvasók ugyanis nem felejtik el, a mai napig, hét évvel felbukkanása után sem. Egy általános hibrides ismeretterjesztő cikkemre jött ez a komment(5): "Ha jól emlékszem a GM vagy a Ford csinált egy tanulmányt, hogy egy hibrid legyártása és üzemeltetése (élettartam)alatt több káros anyag keletkezik mint egy bazi nagy terepjáró ugyanilyen intervalluma alatt! A diesellel meg kimondottan kár összehasonlítani."

Valóban, a CNW Marketing Research nevű kutatóintézet írta azt a tanulmányt, 2007-ben. Annyira elfogulatlan anyag, amennyire csak lehet, például azzal a korrekt peremfeltétellel jöttek ki a végső számok, hogy egy Hummer H2 35 évig és 379 ezer mérföldön át szolgálja majd gazdáit, egy Prius pedig 11 évig és 109 ezer mérföldön (175 ezer kilométer) át.  Érdemes lenne megkérdezni néhány 4-500 ezer kilométeres, kifogástalan állapotú priusos taxist, miért nem dobta ki a kocsiját, amikor ki kellett volna.

A Hummert mondjuk már kidobták, 2010-ben a tanulmányt állítólag megrendelő General Motors felszámolta a márkát, de addigra már volt olyan paradox autója, mint a hibrid óriásterepjáró, a Cadillac Escalade Hybrid (2008 óta gyártják). A CNW tanulmányának részletes cáfolata egyébként innen tölthető le.

Az első Prius hajtáslánca

Ez a cizellált vélemény pedig a pár napja bemutatott Golf GTE kapcsán érkezett az egyik autós szaklapban megjelent cikkemhez a legfrissebb európai konnektoros hibrid, a 204 lóerős Volkswagen Golf GTE nemzetközi bemutatója kapcsán, a facebookra(6): "Tudom h az autos oldalaknak "muszaly" futattni a hibrid szemetet, hatasvadasz cimekkel megszerettetni az emberekkel, de ez a kocsi akkor is gaz. Marmint nem konkretan ez! Hanem a hibrid intezmenye szar. Kurva draga, szinte megterulhetetlenul, es az elmult 20 evben picsanyit sem fejlodott, mondjuk a dizelek 20 eves fejleszteseihez kepest. Hogy dirket vagy miert az mas kerdes..."

Hát ez így is van. 1994-es hibrid:

BMW hibridtanulmány, 1994-ből

2014-es hibrid, ugyanattól a gyártótól:

BMW i8, 2014-ből

Tegye fel a kezét, aki lát bármilyen fejlődést! Már eltekintve attól, hogy húsz éve tudomásom szerint nem volt olyan hibridautó a világon, amit meg lehetett vásárolni, ma meg csak a nyamvadt magyar piacon van vagy 15-20 azonnal elvihető típus a szalonokban.

+1: hogy drága? Az. Szerintem ez a legnagyobb problémája, ezért gyűlölik oly sokan nálunk őket. Sajnos ezek az autók, főleg a konnektorról tölthető modellek és a tiszta villanyautók nagyon drágák, elérhetetlenek a magyar tömegek számára. Svájcban, Németországban, a skandináv államokban már most tele van velük az utcakép, az ottani kormányzati politika is ösztönzi a vásárlást. Nálunk a legolcsóbb hibrid a Toyota Yaris villamosított változata, de még ez az elég szimpla kisautó is 4,6 millió forint. Egy konnektorról tölthető Golf GTE ugyan már behozhatja az ártöbbletét egy hasonló teljesítményű dízelhez vagy benzineshez képest a garanciaidőn belül, ha sokat használjuk elektromos üzemben, de az is egy jócskán tízmillió forint feletti árú, több mint 200 lóerős, magyar viszonylatban sajnos luxusautónak számító kocsi.

A szokásos kétsebességes európás probléma ez, szó se róla, elég frusztráló. Erre a frusztrációra erre lehet válasz, hogy oly sokan inkább utálják nálunk, amit nem kaphatnak meg. Csak hát attól, hogy drága a szőlő, még nem biztos, hogy savanyú...

Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.