Mindenki az olcsó Teslát várja, erre nem árat emelnek?

2016-ban, amikor Elon Musk, a Tesla vezére lerántotta a leplet a Model 3-ról, mindenkinek egy szám lebegett a szeme előtt.

35000, vagyis harmincötezer dollár

Ezt a árat lőtték be a Teslánál, ezzel az ígérettel kezdtek bele a forgalmazásba, vagyis egy az amerikai piac számára elérhető árú autót harangoztak be.

Ma már kiderült, hogy ez is csak egy volt a sok bejelentés között, ami felszínen tartotta Elon Musk jövő felé töretlenül úszó ígérethajóját. A befektetők megnyugodtak, a rajongók, villanyautóra vágyók pedig őrült lelkesedéssel csaptak le a lehetőségre, hiszen ilyen olcsón ennyire jó e-autót még csak ígérni sem mert senki. 

Erre nevezett be az a 400 ezer jövőbeni tulajdonos, akik előjegyezték a még papíron létező autót, és fejenként 1000 dollárral szálltak be a buliba. Csakhogy a fejlesztés nem haladt olyan ütemben, ahogy elképzelték, és a termelés sem ment zökkenőmentesen, a befektetők felől érkező nyomás pedig egyre nőtt. 

Ezért, mivel elölről nem sikerült, megpróbálták hátulról. A legolcsóbb helyett a legdrágább Model 3-assal indították a forgalmazás, és ezekkel ellavírozva, idén februárra sikerült lenyomni az árat 42900-ról 35000 dollárra, vagyis végül mégis valóra vállt az ígéret, megszületett az "olcsó" Tesla. 

Ehhez viszont nem kis áldozatokat hoztak, ez a fapados verzió gyakorlatilag az a lista alján ülő, reklámárú kivitel lett, csökkentett méretű akkupakkal, szövetbelsővel, stb. amit senki sem venne meg jó szívvel, és már nem is nagyon fog.

Gyakorlatilag a kitűzött ár eléréséért vívott harc nyírta ki magát az autót, a kiadási oldalon bemutatótermek, szalonok bezárásával javítottak, de rájöttek, hogy ez sem elég. Ha túl sokan veszik meg a 35000 dollárért a kocsit, akkor az nagyon fájni fog a cégnek, ezért kihúzták ezt a tételt az online konfigurátorból.

Vagyis csak személyesen, telefonon, vagy szalonból lehet elérni a 35000 dolláros Model 3-ast, az online felületen nem, ahol eddig a rendelések 78 százaléka történt.

Akik megrendelték, azok még áprilisban is arra panaszkodtak, hogy hónapokkal fog csúszni az autó kiszállítása, miközben a Tesla kereskedői mindenáron a magasabb felszereltségű kocsira próbálják rábeszélni őket. 

Mit számít ez? Gyakorlatilag semmit

Erre a legolcsóbb verzióra tehát került egy nagybetűs "NE VEGYÉL MEG" tábla, de a előremutató technikáért, az önvezető funkcióért áldozni hajlandó vásárlóközönséget eddig sem ez az Elon Musk által kijelölt célár fogta meg. Ők megveszik a kocsit 40 ezerért is, és elégedettek azzal, amit kapnak.

Az egész számháború tehát nem volt más, mint egy zseniális marketingfogás Elon Musk részéről, aki köztudottan egy fillért sem költ marketingre. Mindenki a nyomott árról, az elektromos népautóról beszélt évekig, amiről csak nagy erőfeszítések árán derült ki, hogy jelenleg, még 2019-ben is óriási blöff. 

Az igazán érdekes árváltozás az, amiről nem beszélnek, és csupán 400 dollár

Érdekesebb fejlemény a napokban történt újabb áremelés, ami látszólag nem tűnik soknak, de az összképet tekintve több kérdést is felvet. A Tesla a Model 3 összes változatának árát 400 dollárral emelte meg az Egyesült Államokban.

Így végleg meghalt a szinte elérhetetlen 35 ezer dolláros alapmodell, de a drágulás nem állt meg ezzel a tétellel. Mostantól a hátsó kerék hajtású Long Range modellnek is kötelező eleme lett az Autopilot, így ennek a változatnak az alapára 1400 dollárral emelkedett, míg a legolcsóbb, online is megrendelhető Model 3 ára 39,900 dollárra (11,6 millió forint) változott.

"Ez váratlan lépés volt, mert a Tesla a közelmúltban éppen azzal indokolta a bemutatótermei bezárását és a teljes értékesítés online csatornákra terelését, hogy ez a költségcsökkentés teszi majd lehetővé az autók árának alacsonyan tartását és az eredetileg 35000 dollárra tervezett alapmodell kínálatban tartását." - írta a villanyautosok.hu  

Annyi biztos, hogy egy masszívan veszteséges első negyedév, és 2 millárd dolláros tőkeemelés után egy ilyen áremelésnek is hírértéke van. Talán csak ez volt a cél, talán tényleg lehajolnak az apróért. 

A Teslánál ezt sosem lehet tudni, elég egy Twitter üzenet, és az is kiderülhet, hogy nemsokára kivonulnak a tőzsdékről.

Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.