A CO2-emisszió csökkentésének szándéka valamint a megújuló energiaforrások egyre intenzívebb használatának igénye egyre határozottabban mutat egy nagyon logikus, de ami még fontosabb: megvalósítható technológiai megoldás kifejlődésének irányába: ez a globális hidrogén-alapú energetikai infrastruktúra megteremtése.
Na, most úgy, ahogy a kisebbik lányomnak magyaráztam ma reggel: ha süt a nap, napelemmel, ha fúj a szél, szélerőművel tudok áramot termelni. Az árammal pedig vizet tudok bontani, a hidrogént pedig tartályokba tudom sűríteni. Az így eltárolt hidrogénnel aztán bármikor tudok sütni-főzni, áramot fejleszteni, vagy akár autót is hajtani. És mindehhez már ma megvan minden technikai tudása, az összes találmánya az emberiségnek, csak pénzkérdés, hogy mikor váltunk át végre a szén- meg olajégetésről a hidrogén használatára.
Ausztrália (nagy sivatagos területek, de viszonylag kis helyi energiaigény) és Japán (kevés terület megújuló erőműnek, de nagy energiaigény) úgy gondolja, jobb volna mielőbb. A tavalyi év hidrogénipari szenzációja volt, hogy ausztrál kutatók áttörést értek el a nagy tisztaságú hidrogén szállíthatósága terén. A Hydrogen Energy Supply Chain (HESC) projekt keretében pedig 2021-ben a világon elsőként megkezdheti a hidrogén kereskedelmi jellegű exportálását Japánba.
A projekt keretében az Ausztrál Megújuló Energia Ügynökség (Australian Renewable Energy Agency, ARENA) és a Toyota technológiai és tudásközpontot épít ki Melbourne-ben. A 7,4 millió ausztrál dollár (körülbelül 1,5 milliárd forint) értékű beruházás olyan integrált hidrogénközpontot hoz majd létre, amelyben az új energiahordozó előállítására szolgáló berendezés, valamint egy üzemanyag-töltőállomás mellett a nagyközönség tájékoztatására és a szakemberek képzésére is lehetőséget teremtenek.
Az új hidrogénközpont építése már az
idén megkezdődik. A komplexumnak a Toyota egykori altonai
gyártólétesítménye(milyen szimbolikus: egy korábbi autógyár) ad otthont. A
tudásközpont már 2019 decemberében megnyithatja kapuit, a hidrogénüzem és töltőállomás egy évvel később indul el.