A hidrogénautózás annyira a jövő, hogy már 1958-ban létezett hidogénüzemű traktor!

Igazi átok az emberiségen a föld alól bugyogó kőolaj. Ha ez az energiaforrás nem lenne még mindig túl olcsó ahhoz, hogy igazán komolyan elkezdjünk párlatainak szennyező elégetésén kívül más megoldásokat használni a közlekedésben, iparban, mezőgazdaságban, már rég vízpárát eregető hidrogéntraktorok szántanák a földeket. Nagyon rég.

Allis-Chalmers ftüzelőanyag-cellás traktor 59 évvel ezelőttrőlFotó: Eric Long/National Museum of American History & Smithsonian Institution Archives

A tüzelőanyag-cella olyan energiaforrás, melyben az üzemanyag oxidációs folyamatból közvetlenül elektromos energia lesz; ez a tüzelőanyag a leggyakrabban a levegő oxigénjével teljesen ártalmatlan vízpárává alakuló hidrogén, bár lehet más is, például CO2-vé és vízzé alakuló metán. Hidrogént használó járműveket (fuel cell vehicle, FCV) jelenleg több autógyártó is fejleszt, a legaktívabb a Toyota, a Honda és a Hyundai. Több, többé-kevésbé szabadon megvásárolható, persze nagyon drága és sűrű hidrogénkút-hálózat híján ugyancsak korlátozottan használható hidrogénautó is létezik: Toyota Mirai, Honda Clarity, Hyundai iX35 FCEV.) Piacképes hidrogénes traktorról viszont nincs tudomásunk. Pedig!

A wisconsini Allis-Chalmers gépipari cég 1951-ben kezdett el tüzelőanyag-cellákkal kísérletezgetni. Nyolc év múlva pedig már leeresztette az ekét az első hidrogéntraktor a világon. 1008 hidrogéncella látta el energiával a húsz lóerős, egyenáramú villanymotort. A második perctől indul az igazán érdemi rész:

Jó, persze ez mai szemmel egy gyenge, kicsi, lassú, kvázi háztartási méretű traktor volt, de a lehetőség meglett volna a technológia fejlesztésére, felskálázására. Csak hát minek foglalkozott volna ezzel az ipar, amikor bőven hömpölygött a világban mindenfelé az akkor még a mainál is jóval olcsóbb gázolaj :-(

Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.