A Scania az első cég, amelyik leírta az elektromos mobilitás terjedésével kapcsolatban a "villamosítás" szót!

Ami engem illet, már régóta használom ezt a kissé kommunista hangzású kifejezést, de végre egy multi hazai képviselete is ki merte mondani: VILLAMOSÍTÁS. űde hányszor! Sőt, még szocibb jellegű felütéssel indítanak közleményükben: VILLAMOSÍTÁSI TERV! A Scania volt az, és ezt mondták még a csodálatos kifejezés mellé (a közleményt enyhén szerkesztve közöljük):

"A Scania a fenntartható fuvarozási technológiák széles választékán dolgozik a fosszilis üzemanyagok helyettesítése érdekében. A villamosítási terv kulcsfontosságú része ennek a stratégiának. Nils-Gunnar Vågstedt, aki a Scania villamosítási technológiával kapcsolatos kutatásait vezeti, elmagyarázta, hogy mennyire fontos ez a trend globális értelemben. „Először is, világszerte egyre nagyobb figyelmet kap a villamosítás és ennek környezetvédelmi előnyei, beleértve az akár nulla szén-dioxid-lábnyomot, a járművek csendesebb működését és a nulla részecskekibocsátást. Az elektromos járművek használatával nemcsak a károsanyag-kibocsátás csökkenthető, hanem az energiafogyasztás is számottevően mérsékelhető.” 

Fotó: Dan Boman/Scania CV AB

Amiért a fuvarozási iparág felkarolja a villamosítást 

Számos hajtóerő áll napjainkban a fuvarozási ágazat villamosítása mögött, és habár a hosszú távú fuvarozás kissé az ágazat többi területe mögött jár ebben, elkezdett gyorsan felzárkózni, így egyre több bioüzemanyaggal működő hibrid és teljesen elektromos jármű jelenik meg a piacon. Ebben a Scania vezető szerepet játszik. A fuvarozási ágazatban tapasztalható gyors változások egyik oka az, hogy az elektromos járművek gazdaságilag egyre életképesebbé válnak saját fejlődésük révén, így már nincs szükségük külön támogatásokra, mint korábban volt a technológia korai fejlesztési fázisaiban. 

„Amikor az üzemeltetés gazdaságossága és a társadalom legfontosabb célkitűzését jelentő kisebb környezeti hatás összhangban áll egymással, akkor nagyon egyszerűvé válik a legjobb megoldást választani, és ezt az iparág jelenlegi technológiai modelljének összeomlása követi majd” – magyarázta Vågstedt. 

Fotó: Tobias Ohls 2016/Boglarka Balint Henriksson

Továbbra is az infrastruktúra és az akkumulátorok jelentik a villamosítás korlátait

Úgy tűnik, hogy az akkumulátorok és az infrastruktúra jelentik a legnagyobb, még megoldásra váró kihívásokat a járművek villamosítása felé vezető úton. Vågstedt és csapata a Scaniánál tisztában van azzal, hogy még sok a tennivaló. „Már mindenféle méretű járműhöz nagy az akkumulátorok iránti igény, és még mindig csak e technológia alkalmazásának korai fázisában járunk. Jó irányban haladunk, és gyorsan, de az akkumulátorok továbbfejlesztésére még nagy szükség van. Hosszabb élettartamúaknak és nagyobb energiasűrűségűeknek kell lenniük, míg a költségüknek csökkenni kell. Iparági szinten biztosítanunk kell, hogy a nyersanyagok forrása, az energiaigényes gyártás és az akkumulátorok újrahasznosítása idővel mind fenntartható legyen.” 

Továbbra is kérdéseket vet fel az akkumulátorok hálózatról való töltésének technológiája; nemcsak a Scania, hanem az egész iparág számára. „Azok a villamosítási megoldások, amelyekkel foglalkozunk, szorosan összefüggnek a töltőrendszerekkel és a töltési stratégiákkal. Ezért az akkumulátorokat és a töltőrendszereket együttesen kell nézni, a teljes infrastruktúra részeként.” 

A Scania megközelítése, hogy fenntartható fuvarozási megoldásokat kínál, ennek egyik pillére pedig annak biztosítása, hogy ezek a lehető leginkább energiahatékonyak legyenek. A villamosítás esetében ez a lehető legkevesebb akkumulátor használatát jelenti egy adott fuvarozási megoldáshoz, kiegészítve a töltések miatti megállások számának optimalizálásával vagy menet közbeni töltéssel, mint ahogyan az elektromos autópályán már láthatjuk. Nem az a kérdés, hogy a villamosítás elkezdődik-e, hanem az, hogy mikor."

Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.