Műanyag hulladékból készült utakon haladunk a jövőben?

Rartósabb, biztonságosabb és olcsóbb utakat ígér egy Indiában már sikerrel alkalmazott technológia, amely megoldást jelenthet a nem újrahasznosítható műanyag hulladékok egyre növekvő problémájára is.

India nagyjából 15 ezer tonna műanyagszemetet termel naponta, és ebből körülbelül 9 ezer tonna újrahasznosítható. A fennmaradó hulladék elárasztja a szeméttelepeket és eldugaszolja a szennyvízlevezető csatornákat, ami miatt időről időre elárasztja a víz a városokat.

A technológiát Rádzsagopálán Vaszudevan, a maduráji Tiagarazsar Műszaki Egyetem vegyészprofesszora fejlesztette ki.

A módszer lényege, hogy a finomra aprított műanyaghulladékot - az édességek csomagolópapírjától kezdve a bevásárlószatyrokig - hozzáadják a forró aszfalthoz, majd az elegyet a kövekre öntik.

A szakember 2002-ben fejlesztette ki a technológiát és mielőtt felkereste volna vele a kormány illetékeseit, épített egy utat az egyeteménél. "Az út, amelyet csináltam, még most is tökéletes, nincsenek rajta se kátyúk, se repedések" - mondta a professzor.

Eddig legkevesebb 11 indiai állam alkalmazta a technológiát több mint 100 ezer kilométernyi autóút lefektetéséhez. A professzor egyik hallgatója Bhutánba is elvitte a technológiát.

Az indiai kormány 2015-ben a legtöbb autópálya-építésnél kötelezővé tette a műanyaghulladékok felhasználását. Az államok egy része azonban lassan teszi magáévá a technológiát, különböző okokra, egyebek között a műanyaghulladékok szétválogatásának és a kivitelezők megtalálásának nehézségeire hivatkozva.

Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.
;