Tízezer halál van a dízelek rovásán kutatók szerint

 A Norvég Meteorológiai intézet, a Svéd Chalmers Műszaki Egyetem és az ausztriai székhelyű International Institute for Applied Systems Analysis (IIASA) kutatói kimutatták, hogy évente 425 ezer ember idő előtti halála hozható kapcsolatba a légszennyezéssel az EU 28 tagállamában, Norvégiában és Svájcban.

Az idő előtt elhalálozás több mint 90 százalékát a szállópor-ártalomból eredő légzőszervi és szív-és érrendszeri megbetegedés okozza. 

A járművek üzemanyagának égéstermékeiből származó nitrogén-oxid a szállópor-szennyezés egyik előfutára. A kutatók becslései szerint a dízelgépjárművek nitrogén-oxid-kibocsátása évente nagyjából tízezer ember idő előtti halálát okozza. 

Még megdöbbentőbb, hogy ötezer ember korai halálával összefüggésbe hozható a gyártók apró kis hazugsága, vagyis a tény, hogy a nitrogén-oxid-kibocsátása jóval magasabb a hivatalosan megjelölt értéknél.  

A benzinmotoros gépkocsik nitrogén-oxid kibocsátása alacsonyabb. "Ha a dízelgépkocsik kibocsátása ugyanolyan alacsony lenne, mint a benzinmotorosoké, a tízezer idő előtti elhalálozás mintegy háromnegyede, azaz 7500 elkerülhető lenne" - mondta Jens Borken-Kleefeldet, az IIASA közlekedési szakértője.

Az ilyen eredetű légszennyezéssel összefüggésbe hozható idő előtti elhalálozás legkisebb kockázatát Norvégiában, Finnországban és Cipruson mutatták ki, ahol a többi vizsgált országhoz viszonyítva egytizennegyed a kockázat.

Az Environmental Research Letters folyóiratban közzétett kutatás eredményei két évvel az után láttak napvilágot, hogy az amerikai Környezetvédelmi ügynökség bejelentette, hogy a Volkswagen kijátszotta a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó helyi előírásokat, gépjárműveik hivatalosan megjelölt nitrogén-oxidok kibocsátása nem egyezik meg a valós károsanyag-kibocsátással. (MTI)

Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.
;