Még nem született meg az igazán jó szó a magyar nyelvben az elektromos rásegítésű biciklik egyszerű, kifejező megnevezésére. Az angol e-bike olyan fura, a villanybicikli gyermeteg, az "elektromos kerékpár" pedig legalább olyan nyögvenyelős, mint a "nemzeti konzultáció" vagy a "fedett sportlétesítmény".
És nem is érzi még magáénak ezeket a szerkezeteket a magyar néplélek. A legolcsóbb, ólom-sav akkus, zörgő-nyikorgó, lassú és nehéz vidéki öregnéni-járműveken (Polymobil, Tornádó) kívül alig látni rendes e-bike-ot az utakon. Ennek persze fő oka, hogy egy jól megszerkesztett lítium-ion akkus elektromos kerékpár belépő ára valahol a magyar havi hivatalos átlagfizetésnél kezdődik, amelyiknek pedig még felépített márkája és valódi szervizháttere is van, az inkább a duplájánál. Szinte túlzás nélkül: a magyarok egy jó elektromos bringa árából nem biciklit szoktak venni, hanem autót.
No de ettől még az iparág a fejlett világ szerencsésebb tájain csodálatosan fejlődik. Szép példa erre a kaliforniai Vintage Electric Bicycles, amely a retrós irányzatot is kiépítette a városi, a sportos, az off-road és a többi elektromos bicikli-fajta mellé.
A belépőmodell a Cruz, 12,5 Ah-s akkujával 55 km-es hatótávval, 3 kW-os villanymotorral. Az elektromos biciklik engedélyezett legnagyobb sebessége közúton 20 mph, 32 km/h, utcai üzemmódban a Cruz csak 750 W teljesítményt enged kivenni a motorból. Verseny üzemmódban (amit nyilván soha, egyetlen tulajdonos se kapcsol majd be kint az utcán) már 58 km/h a lehetséges legnagyobb tempó. Az akku újratöltése a 110 voltos amerikai hálózaton kb. 2 órát vesz igénybe.
Elöl-hátul tárcsafék lassítja a kerékpárt, de ha nem fékezünk nagyot, a motor generátorként működve visszatölt valamennyit az akkuba a mozgási energia átalakításával. Az acélváz alatt se elöl, se hátul nincs rugózás, csak a csavarrugós Brooks nyereg kényelmét élvezheti a bringás.
A csúcsmodell a krosszmotorok elődjeinek, a scramblerek stílusában készült termékvonal limitált szériás verziója, az Outlaw Tracker. Az akkumulátort V2-es motort idéző akkumulátor-burkolattal látták el, a fényszórót látványos, rácsozott lámpára cserélték. A váz alumínium, az első villa rugózott, de a motor és az akku ugyanaz, mint az alapmodellben. Az ezüstszínre fújt, 50 darabos limitált szériában készülő Outlaw Tracker 7000 dollárba, csaknem kétmillió forintba kerül.
Kétmillió forint, nahát: pont ennyiért kínálják nálunk az 50 lóerős Honda CB500F-et. Ugye érthető, hogy miért terjed nehezen az elektromos kerékpár mifelénk?
A Vintage Electric bringáinak másik baja az ár mellett, hogy nehezek. A Tracker 33 kilogram, ami nem gond, amíg van az akkumulátorban energia. Ha viszont lemerül, a gépet alig könnyebb hajtani, mint a Linda-sorozat Babettáját (az hivatalosan 44 kilót nyom). Az elektromos bringákra az akkut is beleértve általánosan egy év vagy 30000 mérföld (!) garanciát vállal az amerikai gyártó.