Napelemes úttest: lehet, hogy tényleg lesz belőle valami!

Hogy a Föld legnagyobb részén a napenergia hasznosítására nem igazán optimális szögben álló (mármint vízszintes) útfelületet mennyire érdemes energiatermelésre használni, arról ugyan el lehet vitatkozni, de ha a kocsik alá kerülő napelemek kellően olcsók, kellően strapabírók, hamarosan lehet benne üzleti értelemben is fantázia.

Így látja ezt a Colas Csoport, az útépítésekben nálunk is gyakran érdekelt multi. Ezért Wattway néven napelemes útburkolat fejlesztésére és telepítésére önálló projektet hozott létre.

Technológiailag már nem probléma a közúti forgalmat elviselő teherbírású napelemeket gyártani

A Bouygues SA nevű francia gyártó strapabíró paneljeiből a Wattway az első teszt-útszakasz építését a múlt hónapban megkezdte Normandiában; itt egy 2800 négyzetméteres útfelület 280 kW-os csúcsteljesítménnyel a tervek szerint elegendő energiát nyújt majd egy 5000 fős kisváros közvilágításának kiváltásához. (Persze a közvilágítást nem közvetlenül a napelemek működtetik majd, hiszen, mint tudjuk, éjszaka nem süt a nap.)

Jövőre Calgaryban és az USÁ-ban Georgia államban is elindul egy-egy kísérleti napelemes útépítés, majd Afrikában és Japánban is építenek egy-egy tesztszakaszt. Ha bebizonyosodik, hogy a szolár-aszfalt jól tűri a terhelést mindenféle klímán, akár nagyobb léptékben is be lehet majd vonni az energiatermelésbe az utakat. Ehhez már csak az kell, hogy a napelemes út építési költsége versenyképes lehessen a tetőkre szerelt vagy állványos napelemekkel - a Wattway szerint 2020-ra várható ez a pillanat.

Kíváncsian várjuk, tényleg eljön-e az idő, amikor az útfelület által termelt energiával tölthetjük villanyautónkat, és működtethetjük benne a hifit. És akkor üvölthet majd a tiszta energiával rezegtetett membránokból az idevágó klasszikus:

Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.