Így néz ki egy önellátó napelemes rendszer egy lakókocsiban: Pusztalét Projekt a Verdétől

A Verde szigetüzemű napelemes rendszerrel ellátott lakókocsija megkezdte remélhetőleg hosszú pályafutását. E sorok írása idején a Mátra alján, egy legelőn tölti próbaüzemét, gyomrában két, mindenre elszánt zöld lelkületű tech-újságíróval. Akik most azt fogják megmutatni a Verde közönségének, hogy is épül fel egy ilyen cucc, egy mobil, bárhol leállítható fotovoltaikus közvetítőállomás, horgásztanya, romantikus búvóhely, ahogy tetszik. A lényeg: ha áram van, minden van! Ez a Pusztalét Projekt, a Verde szemléltető akciója (az enHome szakmai támogatásával), mellyel azt demonstráljuk, hogy mennyire elérhető, milyen könnyen beépíthető a háztartásokba a megújuló energia felhasználása és egyéb, a környezetet nem vagy alig terhelő megoldások arra, hogy ne éljük fel a világunkat idő előtt.

Ez a sokat látott kis bódé immár egy kifogástalanul működő kb. másfél kilowattos szigetüzemű napelemes rendszer, két keréken

A napelemes rendszer lelke egy Growatt 2000-48 SLP inverter, egy doboz a lakókocsi falán, amely a napelemek által termelt egyenáramú elektromos áramot részint elküldi az akkumulátorokba, részin 230 voltos váltóáramot készít belőle. A lakókocsi orrában az alvázra terhelve négy 100 Ah-s teherautó-akku lapít, ezekben marad meg az energia éjszakára a világításhoz, a hűtő és a laptopok, mobiltöltők ellátásához.

Láttad már a Verde napelemes pályázatát? Keressük az ország legérdekesebb szolár-rendszerét, aki hallja, adja át!

A hat, egyenként 260 wattos panel alá könnyű konzolrendszert faragtak az enHome mesterei
Négy nagy kapacitású ólom-sav akku az alvázra állítva: ők tárolják az energiát arra az időre, amikor épp nem süt a nap

És persze van még hat darab szolárpanelünk, hat 1x1,7 méteres GermanPV napelemtábla, elemenként 260 wattos csúcsteljesítménnyel. (Laborérték, kb. 20 celsius fokon, merőlegesen beeső napsugarak esetén érik ezt el.) A panelek alá az enHome ügyes mesterei csodás alumínium konzolokat faragtak. Az eredeti terv szerint a panelek a lakókocsira kerültek volna, de egyrészt a KRESZ előírásai, másrészt a bódé szerkezete miatt végül a különálló szolártelep mellett döntöttünk. Ami nem is baj, így akár le is lehet választani a lakókocsit a panelekről és el lehet vinni egy rövidebb kirándulásra, ha úgy döntenénk kempingezés közben.

A rendeszer elméleti csúcsteljesítménye 1560 kW, az akkukba pedig 4x100 Ah fér el. Ez nagyjából azt jelenti, hogy akár napsütés nélkül is van elég energiánk ahhoz, hogy a lakókocsi usque 40 wattos világítását és a kb. napi fél kWh-t fogyasztó hűtőszekrényt négy napon át még a napfény-mentes nukleáris télben is működtetni tudjuk. Ha a laptopok, mobilok töltését is rászámoljuk, akkor is legalább 48 órán át teljes biztonságban volnánk, ha hirtelen kihunyna a nap.

Az inverter: ő készít 230 voltos váltóáramot a napelem-sorról érkező kb. 50 voltos egyenáramból

Ha nem huny ki, csak borús az ég, még nem veszett el semmi. A napelemek ilyenkor ugyan korántsem hozzák kapacitásuk maximumát, de azért töltenek. E pillanatban, este fél hatkor, gyakorlatilag szürkületben még mindig 8 wattal erőlködnek szegények, ami október közepén azért derék teljesítmény.

A lakókocsiban levő két kilowattos fűtőventilátorunkat már csak erőteljes csipogással szolgálja ki szegény inverter - ilyenkor nem boldog. Viszont, ha minden kötél szakad, és elfogy a gáz a palackból (hamarosan elmeséljük, hogyan lehet Földanya-kímélő módon fűteni gázzal is), akár villannyal is kihúzhatunk egy hűvös éjszakát.

Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.