Trolibusz vezeték nélkül vagy sima busz füst nélkül?

A trolibusz nem füstöl, de ronda és drágán kiépíthető felsővezeték kell neki. A dízel és hibrid busz remekül elvan töltés nélkül, de az elégetett gázolaj füstje a levegőt rontja. Az lenne az igazi, ha olyan elektromos buszokkal járhatnánk a nagyvárosokban, ami kábel nélkül mindig elegendő energiát vihetne magával, persze nem túlságosan nagy (tehát drága) akkumulátoraiban.

Az ABB olyan automatizált gyorstöltő rendszert mutatott be elektromos buszokhoz a Busworld 2015 kiállításon, amellyel 4-6 perces töltéssel mindig mozgásképes maradna a jármű. A tetőre telepített automatizált csatlakozással az elektromos buszok könnyen beilleszthetők a meglévő buszjáratok hálózatába, csupán a végállomásokon, járműtelepeken, esetleg közbenső megállókban kell telepíteni néhány gyorstöltőt hozzájuk.

Amíg az utasok fel-leszállása tart, az akku is kap egy adag energiát

Ezek a töltők ugyanolyan gyorstöltők, mint az elektromos autók gyorstöltői, csak nagyobb teljesítményűek. 150, 300 vagy 450 kW töltési teljesítményű, moduláris a rendszer, egy-egy oszlop néhány perc alatt bármilyen típusú buszt képes feltölteni annyi energiával, amennyivel az adott jármű egész nap folyamatosan közlekedhet belvárosi útvonalán. 

Az automatizált gyorstöltő rendszer megoldja az emissziómentes elektromos buszok szélesebb körű elterjedésével kapcsolatos főbb problémákat: így a hosszú töltési idő és az egy feltöltéssel megtett rövid távolság okozta gondok már a múlté. Az ABB automatikus töltőrendszere az IEC 61851-23 jelű, a gyors töltésű elektromos járművekre vonatkozó szabványon alapul. A szabványnak való megfeleléssel a megoldás megfelelő biztonsági rendszereket tartalmaz, az elektromos konstrukció összhangban áll az előírásokkal, a rendszerek architektúráját és üzemelési elvét a jövőben a szélesebb járműipari közösség is támogatja. 

Szebb, mint egy beton villanyoszlop

A robusztus kialakítású, automatizált csatlakozás egy áramszedőn alapul: a jól bevált rendszert széles körben alkalmazzák vonatokon, villamosokon és metrókon is, de esetünkben az áramszedőt („pantográf”) fordított helyzetben szerelik fel, és egy tetszetős megjelenésű oszlopon építik ki. Amikor a busz megérkezik a töltőpontra, a busz és a gyorstöltő között vezeték nélküli kommunikációs kapcsolat létesül, majd az áramszedő automatikusan leereszkedik. A szükséges biztonsági ellenőrzéseket követően a rendszer elvégzi a jármű gyorstöltését. Az ABB automatizált megoldása bármely elektromos busznál alkalmazható, feltéve, hogy a járműtetőre felszerelték a megfelelő interfészt. 

A fordított pantográf-csatlakozás lehetővé teszi, hogy a buszoknál alacsony költségű, kis tömegű tetőre telepíthető interfészt alkalmazzanak, amely négy darab egyszerű kivitelű, kb. 10 kg tömegű érintkezősínből áll. Ezzel a kialakítással az elektromos buszt gyártók csökkenthetik a jármű tömegét, javíthatják az energiahatékonyságot, és költséghatékonyabb elektromos buszt tervezhetnek. 

Az új töltési megoldás életképességét az elektromos buszok gyártói is visszaigazolták. Az ABB 2014 júliusában bejelentette, hogy globális együttműködési programot írt alá a Volvo buszgyártásra szakosodott részlegével, a két cég közösen lépj fel a gyorstöltők és a buszok piacán. Az erre a technológiára alapozott első állami projekt keretében Volvo buszokkal és négy ABB által gyártott automata elektromos busz gyorstöltővel korszerűsítik a luxemburgi tömegközlekedési rendszert, amelynek a meglévő vonalain 2016-ra 6 darab Volvo hibrid elektromos busz fog közlekedni. Az új hibrid elektromos buszok a hagyományos dízelüzemű társaikhoz képest a gyakoribb töltéssel akár 75%-kal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, így javítják a tömegközlekedés fenntarthatósági teljesítményét és lehetővé teszik az üzemeltetési költségek csökkentését is.

Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.