Mennyit is fogyaszt valójában egy villanyautó? Lemértük!

Ez itt egy BMW i3, az egyik magyar importőri tesztautó, tisztán elektromos hajtással (nincs benne az extraként rendelhető hatótávnövelő benzines generátor):

168 lóerős villanyautó, jópofa megjelenéssel, brutális gyorsulással és füstmentes üzemmel

Az i3 katalógus szerint 190 km-es hatótávot tud egy feltöltéssel, ami a gyakorlati hétköznapi használatban 160 km inkább (ez is katalógusadat). A valóságban pedig inkább 120-130 km az a távolság, amire vegyes használatban számítani lehet, főleg, ha az ember az autópályára is kilátogat egyszer-kétszer.

A fogyasztás, vagyis a megtett távolsággal arányos energiaszükséglet hivatalosan 12,9 kWh/100 km. Világos, hogy a valóságban ez sem ennyi, a BMW műszeregysége viszont éppúgy számolja az átlagfogyasztást, mint a benzines autók fedélzeti számítógépe:

15,3 kWh száz kilométerre a kocsi szerint a valós fogyasztás

Az autó virtuális műszeregységén leolvasható adatokat összevonva kijön, hogy 46,6 kilométerre 7,1298 kWh energiamennyiség távozott az akkumulátorból. Vagyis ha bedugjuk a konnektorba a töltőkábelt, ennyit kell visszatöltenünk, hogy megint tele legyen az akku, ugye? Hát a fenéket.

Van ugyanis egy "töltési veszteség" nevű faktor, ami a kábel, a töltőberendezés és az akku melegedése folytán jelentkezik töltés közben. Ez a veszteség külső hőmérséklettől, az akku és a töltő típusától függően akár a teljes töltési energia 20-30%-át is kiteheti! Nézzük, egy átlagos, nem túl forró nyári napon mennyi ez a veszteség a valóságban!

Jó két és fél kW teljesítménnyel megy a töltés egy otthoni dugaljból a fogyasztásmérőn keresztül. A villanyautó töltése annyi áramot fogyaszt, mintha egy erős hősugárzó menne órákon át a konnektorról

 

A felső szám a fontos: 8,761 kWh elektromos energia fogyott el, amíg visszatöltöttük az akkut 46,6 kilométer után
Feltöltés után minimális a fogyasztás, a bedugva hagyott villanyautó mindössze 3,4 Wattal ketyeg, ha már tele az akku

A középső képen volt a lényeg. A fogyasztásmérő szerint 8,761 kWh energia csordogált át a kábelen, miközben az autó szerint csak 7,1298 kWh volt a közlekedéshez felhasznált energia. A különbség 22,8 százalék! Olyan ez, mintha tankolásnál a benzin ötöde-negyede kicsorogna a betonra a töltőpisztoly mellett, de nekünk azt is ki kellene fizetnünk.

Persze ettől még az elektromos autó nagyon is kell az emberiségnek, a füstmentes közlekedés, az olajtartalékok kímélése és az átállás megújuló energiaforrásokra létszükséglet, ha nem szeretnénk a saját bűzünkbe fulladni. Viszont nem árt, ha nem polírozzuk túl ezt a csodálatos új technológiát, és tisztában vagyunk vele, mi mennyibe kerül, ha átállunk villanyra.

Ez esetben például 100 kilométert a hagyományos technikával szemben úgy 7 liter benzin árához, kb. 2600 forinthoz képest rezsicsökkentett árakon, 42 forintjával számolva a villanyt 643 forintért autózhatunk, ha nem vesszük figyelembe a veszteséget, de vegyük csak figyelembe, hisz azt is nekünk kell kifizetni: 790 forint a valódi költség, ha otthonról töltjük a kocsit, normál díjas árammal.

Ez se hangzik rosszul, nem is kellene szégyellni és elkozmetikázni. Reméljük, hogy az EU-s fogyasztásmérési szabványokba bekerül majd a töltési veszteség is valami átlagolt értékkel, és a jövőben nem lesz annyira valóságtól elrugaszkodott az elektromos autók katalógus-fogyasztása, mint a mai benzines és dízel kocsik nevetséges hivatalos adatai.

Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.