A kapszulás kávé az egyik legjobb példa a felesleges szeméttermelésre. Adott a termék, ami a pörgős, szünetet nem ismerő, és egyszerre lusta életvitelre alapoz. Instant megoldás az igényes, aromákban gazdag kávéra vágyó tömegek számára, akik egy mozdulattal akarnak hozzájutni az elengedhetetlen koffeinadaghoz.
Eric Favre, a Nestlé egyik alkalmazottja 1976-ban jegyeztette be a szabadalmat, ami egészen 2012-ig maradt a világcég tulajdonában. Ennek lejártával megnyílt az út a konkurencia előtt, és a kapszula piac egyre duzzadó üzletté változott. Legalábbis nálunk, Európában. Az Egyesült Államokban a Green Mountain Coffee által forgalmazott, hasonló elven működő Keurig gépek uralják a piacot.
Miért rossz ez? Hogy születik praktikus megoldásból szemét Godzilla?
- Rengeteget eladnak belőle, és a tempó csak fokozódik. 2013-ban már több mint 8 milliárd műanyag K-cup került a kukákba, ami 10,5-szer körbeérné az egyenlítőt.
- Az eladott termékeknek csak 5 százaléka készül újrafelhasználható anyagokból.
- Maszatolnak a környezetbarát csomagolással kapcsolatban, érveik szerint csak a jelenlegi megoldás őrzi meg a minőséget. Ezzel szemben a Nespresso már könnyebben újrahasznosítható, tiszta alumínium kapszulát használ, és több cég is kapcsolatban áll a megfelelő megoldást kínáló TerraCycle céggel, a Keurig viszont nem szerepel a partneri listán.
- A Keurig készít többször használható kapszulát, de a takarítással való pepecselés pont azt az előnyt veszi el, amiért az emberek tömegei rászoktak az egy mozdulattal lefőzhető kávéra.
A cikk apropójául szolgáló videót egy kanadai kreatív csapat készítette. Közérthető, szinte szájbarágó stílussal akarták megmutatni, hogy a sok apró, kidobott műanyag izé egyszer gonosz masszává összeállva ömlik majd a fejünkre.
Nem jelentős ügy, ezen nem múlik az éghajlatváltozás, mégis kitűnően rámutat arra, hogy milyen kreatív az ember, amikor a lustaságot kiszolgáló, szeméttermelő szolgáltatások kieszeléséről van szó.