A világmegmentés nem a villanyautóval kezdődik

Időnként hajlamos vagyok egészen komoly vitába keveredni az ügyben, hogy jó-e vagy sem az emberiség számára, ha mindenki átül egy másik gépjárműbe elektromos autóba. Ebből születik aztán az ilyen cikk. Pedig az igazság az, hogy ha megkapirgálja az ember a témát, kiderül, nem igazán oszt vagy szoroz, miben gurulunk a Balcsira nyáron, elsősorban nem attól nő a CO2-koncentráció a légkörben, emelkedik a tengerszint, jön a világ vége, hogy benzint, gázolajat vagy elektromos energiát használunk a napi jövés-menéshez.

A Nemzetközi Energia Ügynökség 2012-es adatai szerint világszerte 16% a közlekedés részaránya az üvegház-hatású gázok kibocsátásából:

1

Európa és az USA persze motorizáltabb, mint a világ többi része, nálunk ez az arány inkább úgy 24%-ra tehető:

2

És mennyi ebből a közúti közlekedés terhére róható rész? Bő háromnegyede, 72%-a, a többit a repülők, hajók, vonatok viszik el. És ebből a háromnegyedből mennyi származik a személyautók emissziójából? Körülbelül a kétharmada, ami európai viszonyokra vetítve az Európai Bizottság szerint jelenleg a teljes CO2-emisszió 15%-a. (Light-duty vehicles - cars and vans - are a major source of greenhouse gas emissions, producing around 15% of the EU's emissions of CO2.)

Ezekből az arányokból aztán következik pár dolog a zöld lélek számára. Ha azt akarom, hogy kicsit később jöjjön el a globális felmelegedés okozta világvége, a kocsim elektromos autóra cserélése egy kicsit hátulra kell, hogy kerüljön a sorban. Először érdemes napelemet rakni a tetőre, vagy bejelentkezni zöld áram vásárlására a szolgáltatómnál, hogy csökkentsem az energiaipar rám eső üvegházgáz-emisszióját. (ez ugye a 29%-os tétel a teljes emissziós tortában). Aztán célszerű okosabban intézni a vásárlásaimat, tartósabb, újrafelhasználható, sőt: újrafelhasznált termékeket vennem, ha csak lehet, hiszen az ipar 18%-ban van benne a világvégében.

És csak most jön, kábé azonos súllyal a lakásszigetelés, az örülés a vasárnapi boltbezárásnak (a háztartásokban és a kereskedelemben termeljük meg a CO2 12,5%-át), valamint a kocsi letevése, helyette biciklizés, gyaloglás, vagy elektromos autó-vásárlás - nyilván annak tudatában, hogy egy új autóval megint megtolom az ipari CO2-t, és, ha nem napelemről vagy zöld árammal töltök, megint csak ott a lábnyomom az energetikai szektor emissziójában.

Nem olyan egyszerű, nem olyan fekete-fehér dolog ez a környezetvédelem, annyi bizonyos.

Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok érvényesek 2019. december 2-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.