Fogy a kőolaj? Sebaj, majd csinálunk magunknak!

Az Audi, úgy is, mint a világ harmadik legnagyobb autógyártója, a VW-csoport egyik márkája a minap nagyszabású erődemonstrációt tartott Koppenhágában a sajtónak azzal kapcsolatban, hogyan nyomul előre a jövőben dízel-fronton a tervei szerint. Jönnek a hibridesített dízelek, az elektromos feltöltős TDI-k, ilyesmi (minderről a Vezessen számoltam be bővebben) - de a Verde számára a legérdekesebb egy mintegy mellékesen megemlített vállalkozás bejelentése volt. A VW-csoport gázolaj- és bioetanol-gyártásra készül Amerikában, de nem ám kőolajból, hanem napfényből és szén-dioxidból.

Párhuzamosan csökken a CO2-emisszió és nő a bioüzemanyagok aránya a fogyasztásban; az Audi szerint fényes jövő áll előttünk

A Joule nevű, 2007-ben alapított biotechnológiai vállalattal együttműködésben az Audi mesterségesen kifejlesztett mikroorganizmusokal állíttatná elő a szintetikus üzemanyagot belsőégésű motorokhoz, Nagy medencékbe vezetnék a más ipari létesítmények (vegyi üzemek, élelmiszeripari gyárak) hulladékát, az eddig a levegőbe engedett szén-dioxidot, amit a szorgos kis bacik, moszatok a napfény energiáját és a vizet felhasználva paraffincsöppecskékké vagy etanol-molekulákká alakítanának át, amit aztán különböző módszerekkel lehet kivenni a vízbül, a melléktermékként keletkező oxigénnel együtt. (Ugye, hogy igaza volt Szalacsinak!) Pont úgy, fotoszintézissel készülne a biodízel és bioetanol, mint ahogy a fenyőfa gyárt alapanyagot az IKEÁ-nak - csak jóval ellenőrzöttebb körülmények között.

Az etanol egyből mehet is a benzinmotorokba, a paraffint még egy kicsit kezelni kell, mielőtt gázolaj lesz belőle - viszont milyen gázolaj! Kénmentes, aromás vegyületektől mentes, magas cetánszámú; a TDI-k az összes porlasztófuratukat megnyalják majd utána! Külön öröm, hogy ezeket a bionaftákat olyan helyeken lehet előállítani, ahol nem vesznek el értékes termőterületet az élelmiszertermeléstől, nincs többé harc, hogy a kukoricából üzemanyag legyen, vagy lepény az éhezőknek.

2012 óta már ketyeg is egy kis mintaüzem Új-Mexikóban, javában folynak a tesztek a bioüzemanyaggal. Július elsején az USA környezetvédelmi hatósága, az EPA kedvezően bírálta el a Joule kérelmét, és megadta az engedélyt az etanolt készítő cianobaktériumok kereskedelmi célú felhasználására is. Itt egy promóvideó a kísérleti gyárról:

Ugye, milyen nagy boldogság, hogy akkor is vígan röföghetnek majd a V8-asok, amikor már minden olajat kiszívtunk a földből - ráadásul CO2-semlegesen, az üvegházhatást nem erősítve? De azért van itt egy kis bibi.

Az Audi büszkén jelenti azt is, hogy még a három ezredmilliméter hosszú mikroorganizmusok éltető közegét jelentő víznek sem kell ivóvíznek lennie, lehet az szennyvíz vagy akár tengervíz is. No de mi van, ha ezek a hasznos kis génmanipulált, mesterségesen előállított jószágok kiszabadulnak és kicsorognak a természetes vizekbe valami lefolyón? Lehet, hogy hamarosan már nem a lebegő műanyag lesz a fő veszély a tengerek élővilága számára, hanem az olajat meg szeszt eregető kis jószágok?

Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.